donderdag 5 april 2018

Het gevaar van 'Het Niet Doen'

Vakantie brengt een leuke vorm van motivatie in mij teweeg. Misschien is het de lente, die af en toe verlegen tevoorschijn komt. Mijn planning staat boordenvol. Vooral met taakjes, want dat zetten we graag op de planning, liever dan dat we ze uitvoeren alleszins.

Ik vergeet telkens mijn impulsieve ‘ja goed idee!’-kant. Deze kan geen 'nee' zeggen tegen een koffietje in ’t stad, een wijntje in het zonnetje of een Sex-and-the-city-marathon. En ik doe er niet erg veel aan. Want weet je wat? Ik ben jong. Het leven is kort. Het is nu eens mooi weer. Lalalala.

Ik kwam een boek tegen waarin ik bezig was. Bezig is een groot woord. Een zware overdrijving zelfs. Ik was er in begonnen. Ooit. Meer dan een jaar geleden. De boeken die ik ondertussen wel heb uitgekregen waren verplichte martelingen, die ze ook wel eens een ‘syllabus’ durven noemen.

Wauw, dertig bladzijde per jaar. Erg, erg, erg, zielig is het. Vooral omdat ik mezelf ‘een lezer’ en ‘een aspirant schrijver’ noem. Ik bedoel, ik onderteken toch elk bericht met je kleine schrijver? Een schrijver die niet leest, is als een voetballer, die geen voetbal kijkt. Impossible en gedoemd tot falen.

Hetzelfde geldt voor mijn blog. Jeps, deze hier. Ondanks mijn grote wensen, dromen en aspiraties voor mijn blog, blijft elk berichtje een lastige opgave. (niet allemaal, in begin vloeide het erg vlotjes). Ik zal maar zwijgen over fitnessen. 

Ik besefte hoe simpel het is om voor een lange tijd niets te doen. Niet lezen, niet sporten, niet schrijven, niet studeren, niet opruimen, niet afspreken etc. Niet is veel simpeler en venijniger dan wel.

Niet kan voor even zijn. Een week een post overslaan is geen probleem. Twee weken nijgt al naar verwaarlozing. En drie? Blog je nog wel?

Maar vanaf dat je een beurt hebt overgeslagen en de draad weer moet oppikken, wordt het hervatten moeilijker en moeilijker. Tot je beseft dat je het nooit meer doet.
En dat is jammer als je er eigenlijk van houdt. 

Maar kijk mij hier schrijven, een blogbericht potverdekke, ik heb mijn boek uitgelezen. Fitnessen dreigt eraan te komen. Aah, wat is de lente toch mooi! De perfecte tijd voor al dat geslabak  (bestaat niet in Word) in te halen en te (her)beginnen! Als ik het kan, kan jij dat zeker. Chop, chop!


Bisous


Je kleine schrijver



Lina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten