maandag 24 juli 2017

Mijn 10 tips om structuur in de chaos te creëren

Het is een maandag, het begin van een nieuwe week of tijdperk. Een propere lei. Een nieuwe kans op een productieve week. Of toch productiever als de vorige. En die beginnen we natuurlijk vol goede moed! Of course. Obvious. Daarom deel ik vandaag hoe ik van een wandelede ramp naar een semi-stapje-bij-beetje georganiseerd persoon ben geworden.

Ik vertel dit niet uit een ‘kijk-hoe-goed-ik-het-nu-doe’ standpunt. Dat arrogante inzicht kan ik je jammer genoeg nog niet meegeven. Het is meer uit een ‘ik-ben-goed-op-weg’ perspectief. Ik doe alleszins mijn best. En wie weet ooit worden wij wel Meesters Der Organisatie. Voorlopig: deze kleine veranderingen die mij al een hoop moeite en tijd hebben bespaard!

Chaos was synoniem voor Lina. Mijn talenten: spullen verliezen, te laat komen, te veel feesten, rommel maken, uitslapen. Ik was een vaste klant bij het districtshuis. Ik kwam standaard een kwartiertje later. Mijn kamer was standaard een stort. En mijn ochtend begon rond de middag.

Ik heb dingen op een rijtje gezet want jezelf organiseren staat gelijk aan je nabije omgeving organiseren, heb ik geleerd. Overzichtelijke organisatie brengt structuur, rust en een beter humeur. Echt waar. Het was een heel werk, maar het loont de moeite. Dit zijn de stappen die ik ondernomen heb voor mijn gemoedsrust.

1.     Mijn kamer uitmesten
Letterlijk uitgemest. Ik heb een strenge selectie op mijn kleerkast gemaakt. (Mijn kast is nog steeds te klein, maar bon) En een hele nieuwe ordening gebruikt. Soort bij soort en kleur bij kleur.
Ook mijn bureau en schoolcommode hebben de volle laag gekregen. Het heeft me een dag gekost en het was het totaal waard.
Ik win tijd omdat ik niet eindeloos moet zoeken naar mijn spullen. De verse ordelijkheid maakt me rustiger en effectief gelukkiger. Ik moet me minder druk maken over verloren zaken.
Het probleem: orde behouden. Succes.

2.     Kalender gemaakt
Ik heb een sjabloon van een week- en maandkalender gemaakt, die ik simpel kan afdrukken. Ik moet enkel de datums en maand invullen. Juli en Augustus hangen per week uit op mijn dressoir -wat een prachtig woord is me dat-. Elke dag heeft genoeg witruimte, zodat ik er een gedetailleerde planning op uit kan werken. Dit gebeurt zeker niet elke dag, wel voor de drukke dagen en de dagen waarop ik veel wil doen.
Doelen uitschrijven tegen de tijd motiveert. Ze wegschrappen is zalig! Za-lig!

3.     Bulletjournal gebruiken
Het is fantastisch. Het concept is simpel: je transformeert een leeg notitieboekje tot je agenda. Het is wel wat werk, maar het loont zeer zeker wel. Ik werk maand per maand uit en loop niet voorop. Dat betekent dat ik op het einde van de week, pas met de volgende begin. Omdat dat het je eigen creatie is, maak je het zo praktisch als je zelf wilt. Ik heb er een verjaardagskalender, jaaroverzicht, en studieplanner. Ik hou per maand bij op welke dagen ik sport en dat kan dik tegenvallen.
Zo heb ik op het einde van de maand een goed overzicht van de zeldzame dagen dat ik in de fitness ben geraakt. En weet ik waaraan ik moet werken -er geraken dus-.
Ook mijn werkuren hou ik per maand nauwkeurig bij. Dat is vooral belangrijk bij studentenlimiet en loon en andere belastingsbullshit.

4.     Een notebook aanschaffen (tweemaal)
Ik heb altijd een klein notitieboekje in mijn tasje steken. Het staat vol gekribbeld met to-dolijstjes, citaten, ideeën. Super handig om losse, vliegende ideeën bij te houden, citaten niet te vergeten en todolijstjes on the go. (Ik ben verzot op lijstjes)
Ik heb onlangs ook een notebook computer gekocht. Ik noem het mijn LappieToppie en ben er super content van. Het is zo’n modern klein ding dat zowel als laptop als tablet functioneert. Fantastisch op verplaatsing: handig te verpakken en beter voor mijn rug. En het is gewoon een koddig ding.

Een groot deel van de organisatie gebeurde zoals de hedendaagse beschaving het beaamt: digitaal.

5.     Sticky Notes
Een handige app voor digitale post-its. Daarop hou ik bij aan welke pagina ik zit van e-books, welke episode van AL mijn non-netflix series, een wachtwoord, een code. Veel hou ik erop bij. Ze zijn makkelijk aan te maken en makkelijk te verwijderen. Handige geheugensteuntjes. Prima organiseermateriaal.

6.     Onenote
Een Microsoft-programma gemaakt om overzichtelijk veel verschillende notities bij te houden. Alles kan er bij elkaar. Van recepten tot schoolonderzoek. Simpeler dan Word. Leuker ook, het is minder formeel.

7.     To-doist
Dit is een digitale to-do lijst waar je makkelijk dagelijkse taken in kwijt kan. Per taak kan je een alarm instellen, sorteren in categorieën en einddatums vastleggen. Heerlijk: lijstjes opstellen, lijstjes volbrengen. Zeker voor een aanrader voor de studentjes onder ons.

8.     E-mail opkuisen
Je kent het wel: een inbox die propvol zit met nieuwsbrieven die je niet interesseren. Een kleine dagelijkse ergernis. Voor velen is het checken van e-mails een dagelijkse miserie. Iets waar je tegen opkijkt. Ik heb me systematisch uitgeschreven voor de nutteloze, storende mails en me ingeschreven voor nieuwsbrieven die mij echt interesseren. Mails openen is een hele nieuwe, boeiende ervaring geworden!
Nee, ik doe het niet elke dag. Maar veel meer dan vroeger. Baby-steps. Groeien is knoeien. Plus Trivago treitert mij niet meer, wat mij enorm gelukkig maakt.

9.     Mijn computer opkuisen
Dit is een werk. Een grotesk werk. Zeker voor zij die geen mappen gebruiken en hun pc al een tijdje hebben. Moi. Het kostte me uren. Letterlijk. Vooral Downloads was een regelrechte ramp.
Je computer opkuisen lijkt misschien onnuttig omdat je je zoekbalk hebt en je nu eenmaal leuker dingen te doen hebt MAAR het doet veel deugd nette mapjes te hebben. Het is ook praktisch.
Het maakt me echt gelukkig, die keurige mapjes. Braaf op een rijtje.
Ook je iTunes onder de loep nemen kan wonderen doen. Je herontdekt nostalgische schijven en filtert de slechte er nummers er tussen uit zodat je zonder ergernis kan shuffelen. Geen fcking Bumpy Ride meer. Hemels.  

10.  Jouwpagina.nl aanmaken
Een site waarop je je eigen, gepersonaliseerde linkpagina kan aanmaken. Je kan je favoriete meest gebruikte links categoriseren in rubrieken die je helemaal zelf kiest. Ik gebruik de mijne als startpagina. Het vergt ook wel wat tijd en gaat stap voor stap, maar alweer zeker de moeite waard. Zie mijn voorbeeld hier.
Allright, toegegeven de lay-out is afschuwelijk en weerzinwekkend. Maar weetje, maak hem roze en het probleem is opgelost.

Mijn blog hielp mij overzichtelijker en constanter te schrijven. Woensdag en zondag zijn mijn deadlines. Die heb ik goed in de vuilbak gesmeten wegens 1001 redenen, maar de blogs verschijnen nog tweemaal per week! -deze is het levend bewijs- En ik heb soort van een pauze gehad maar ik ben back on track! Even afwijken van je plan is niet erg zolang je de weg terug vindt en niet gedemotiveerd geraakt.

Het kan altijd beter. Ik kom nog regelmatig een paar minuutjes te laat en wijk af en toe af van mijn plan. Maar af en toe volg ik het. Herpakken kan altijd, het is nooit te laat. Vergeef je zelf voor de nonchalance en spring er weer in. Zo doe ik het dagelijks.
Ik hoop dat mijn organisatietrucjes wat voor je kunnen betekenen. Deel zeker jouw tips!

Je kleine schrijver      

Lina




P.S: ↓↓↓Sharen is caren, darlings. ↓↓↓

Geen opmerkingen:

Een reactie posten