maandag 31 juli 2017

Koning Casual




Casual is het nieuwe chique en dat is doodzonde.

Ik ben nostalgisch naar een tijd waarin ik nooit heb geleefd. Beter: de gewoontes van een tijd waarin ik nooit heb geleefd. Mijn gemis gaat uit naar de formaliteit van kleding.
Vroeger waren er striktere codes omtrent kledij. Het was duidelijk wat je wanneer droeg.
Vandaag zijn die lijnen vervaagd. Dat heeft zowel heel positieve als negatieve effecten
.

De positieve kantjes zijn leuk om mee te starten. Eerst goed nieuws. Dan slecht nieuws. Anders klinkt het goede nieuws niet meer zo goed.

Ze zijn ook duidelijker. Er is veel meer vrijheid in kleding. Zalig en nodig. Kleding representeert de ziel, het gemoed en de levensinstelling van de drager. Niet meer gedwongen worden in kutjurken zie ik als iets positiefs.

Zeker voor vrouwen is dit belangrijk: vrouwen mogen ook broeken dragen, vrouwen hoeven niet meer te tennissen in lange, nodeloos te zeggen, mega onhandige rokken, vrouwen mogen benen en armen laten zien. Vrouwen zijn vrijer, veel vrijer zonder die kleding codes. Waar helemaal waar. En nodig helemaal nodig.

Maar met het vallen van die codes, viel formaliteit mee. En dat is jammer. Naar kantoor in een jeans, naar het familiefeest in een jeans, naar de opera in een jeans, naar de fcking koning in een jeans. Jeans, jeans, jeans.

Jeans en witte T-shirts. En ik hou van de simpel look! Zeker wel, maar dat is street style. Daar ga je mee shoppen. Daar ga je mee naar de les. Dat doe je niet aan op gelegenheden.

Je hoort mij niet zeggen dat we terug naar dwingende, strikte kleding codes moeten, waar een vrouwelijk been schande is. Ik zeg wel: er zijn gelegenheden waar het wat chiquer mag en hoort.

Ieders op zijn manier. Met hoofddoek of zonder, in broek of rok of jurk, keppeltje op, keppeltje af, het is me allemaal om het eender. Gewoon formeel. Chique. Deftig. Geen jeans! Niet casual!

Voor niets kleden we ons nog op. In de opera liep ik met mijn deftige jurk tussen de jeansbroeken. In dat chique restaurant liep ik als enige op hakken. En wie kleed zich nog om voor een familiefeest? Nieuwjaar is tegenwoordig ook geen reden meer om te shoppen. 

Is dan niets meer de moeite waard om ons op te maken? Hebben we dan niets meer te vieren?

Moderne kleerkasten zitten vol leggings (voor de duidelijkheid: geen broek) en sportswear, die enkel gedragen wordt voor Netflixmarathons.

Als een cocktaildress niet naar een cocktailbar gedragen wordt, is het dan nog wel een cocktaildress? Geklede kleren zonder geklede gelegenheden, dat is toch zielig?

Conservatief? Ben neet gij, gewoon wat romantische nostalgie. 

Laten we ons terug opkleden en het leven vieren in stijl. Met een coupeke, dat zou niet slecht zijn.

Stay Golden, darlings, en sharen is caren!

Bisous

Je kleine schrijver

Lina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten